Målet är...
Att eleverna ska förstå syftet med en förklarande text
och lära sig hur en sådan är uppbyggd (textens struktur).
Att eleverna ska kunna använda beskrivande verb samt
sambandsord för tid och orsak verkan i en förklarande text (språkliga drag).
Att självständigt kunna skriva en egen förklarande
text. (att kunna skriva olika texter med ett tydligt innehåll och utvecklad
handling)
Undervisning
I skolan får eleven möjlighet att lära sig:
- Hur en förklarande text är uppbyggd (textens struktur).
- Förklarande texters språkliga drag (sambandsord för tid och orsak/verkan, ämnesspecifika ord och beskrivande verb).
- Hur man skiljer på en förklarande text och en återberättande text.
Bedömning
Bedömningen sker både formativt och summativt i
förhållande till en checklista som är kopplad till målen och matrisen. I
samband med övningsuppgifterna får eleven feedback för att kunna utveckla sina
förmågor. Den sista uppgiften bedöms summativt och de kunskaper eleven visat
förs in i matrisen.
Det som
bedöms är hur väl eleven kan:
|
Kunskapskrav
Åk 6
|
formulera sig och kommunicera i …
skrift,
urskilja språkliga strukturer…
anpassa språket efter olika syften,
mottagare och sammanhang,
|
Eleven kan
skriva olika slags texter med ...innehåll och ... fungerande
struktur samt viss språklig variation.
|
anpassa språket efter olika syften,
mottagare och sammanhang
|
Sammanställningarna
innehåller ... beskrivningar, egna formuleringar och ... användning
av ämnesspecifika ord och begrepp.
|
Genom att
kombinera text med olika estetiska uttryck så att de samspelar på ett ... sätt
kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
|
|
urskilja språkliga strukturer…
anpassa språket efter olika syften,
mottagare och sammanhang,
|
Dessutom
kan eleven ge ... omdömen om texters innehåll och utifrån respons
bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet på ett ... fungerande
sätt.
|