Svenska

Förklarande texter


Målet är...

Att eleverna ska förstå syftet med en förklarande text och lära sig hur en sådan är uppbyggd (textens struktur).

Att eleverna ska kunna använda beskrivande verb samt sambandsord för tid och orsak verkan i en förklarande text (språkliga drag).

Att självständigt kunna skriva en egen förklarande text. (att kunna skriva olika texter med ett tydligt innehåll och utvecklad handling)

Undervisning

I skolan får eleven möjlighet att lära sig:
  • Hur en förklarande text är uppbyggd (textens struktur).
  • Förklarande texters språkliga drag (sambandsord för tid och orsak/verkan, ämnesspecifika ord och beskrivande verb).
  • Hur man skiljer på en förklarande text och en återberättande text.

Bedömning

Bedömningen sker både formativt och summativt i förhållande till en checklista som är kopplad till målen och matrisen. I samband med övningsuppgifterna får eleven feedback för att kunna utveckla sina förmågor. Den sista uppgiften bedöms summativt och de kunskaper eleven visat förs in i matrisen.

Det som bedöms är hur väl eleven kan:
Kunskapskrav Åk 6
formulera sig och kommunicera i … skrift,
urskilja språkliga strukturer…
anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
Eleven kan skriva olika slags texter med ...innehåll och ... fungerande struktur samt viss språklig variation.
anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
Sammanställningarna innehåller ... beskrivningar, egna formuleringar och ... användning av ämnesspecifika ord och begrepp.
Genom att kombinera text med olika estetiska uttryck så att de samspelar på ett ... sätt kan eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.
urskilja språkliga strukturer…
anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
Dessutom kan eleven ge ... omdömen om texters innehåll och utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet och kvalitet på ett ... fungerande sätt.